”Kartoffeltyskerne på Alheden” blev stiftet 1985 som en efterslægtsforening af 29 kartoffeltysker efterkommere.
Der er medlemmer fra hele landet - enkelte endda i udlandet. De fleste er efterkommere af kolonister (kartoffeltyskere) fra Alheden, Randbøl Hede samt Nordsjælland. Dog kan enhver med interesse i kartoffeltyskerne blive medlem..
Indmeldelse kan ske til Anna Dürr på mail sekretaer@kartoffeltysker.dk
Kontingentet for 2026 er 150 kr.
Det kan betales til Sydbank Reg.nr. 7045 kontonummer 1211810 eller MobilePay 662810 (Husk Formål og afsender). Vi har også konti til ture og museumsformål - se under Bestyrelsen, Nyttige oplysninger.
For udlandsbetalinger:
IBAN: DK2570450001211810, BIC/SWIFT: SYBKDK22
Spørgsmål om medlemskab i øvrigt besvares også af Anna Dürr.
Foreningen har til formål:
- at udbrede kendskabet til kartoffeltyskernes baggrund og deres historie.
- afholdelse af slægtstræf, busture til områderne, hvor de kom fra
- samt udgivelse af et medlemsblad.
Hvem er kartoffeltyskerne?
De kom til Jylland som tyske kolonister i 1759 - 1761. Kong Frederik den Femte.indbød dem for at opdyrke heden. Rejsen skete til fods fra Frankfurt i flere grupper. De første rejste den 28. august 1759 og ankom efter ca. 6 uger til Fredericia. Mange boede der den første vinter. Andre blev indkvarteret i Kolding og Vejle, indtil de kunne bo på heden.
Den 17. maj 1760 blev de første bosat i kolonien Havredal på Alheden - deraf betegnelsen "kolonister". Kolonien Grønhøj fik sine første tyske beboere den 22. juli. Senere blev nogle bosat i mindre kolonisamfund som Frederiksdal, Gråmose med flere syd for de to store kolonistbyer. Andre blev bosat på Randbøl Hede. To par kom til Tikøb i Nordsjælland.
Heden var ikke velegnet til det oprindelige formål: korndyrkning. Staten leverede derfor hurtigt kartofler til dyrkning. De blev bl.a. solgt på markedet i Viborg - formentlig deraf navnet ”kartoffeltyskere”.
I 200-året for deres ankomst rejste efterkommere en mindesten i 1959 på kirkegården i Frederiks. Stenen indeholder 29 slægtsnavnene på mandlige kolonister med tilknytning til Grønhøj, Frederiks og Havredal. Stenen blev delvist finansieret ved indsamling blandt efterkommere. I dag er der 30 navne, da foreningen senere betalte for at få Gantzhorn tilføjet.
"De Danmarks sønner blev" nævner stenen, helt i datidens ånd. Kvinderne nævnes ikke, selv om de også dengang havde en stor rolle. Foreningen rejste derfor den 6. november 2016 en mindesten ved Grønhøj Kro som supplement til stenen i Frederiks. Den nye sten nævner navnene på de blivende kvindelige kolonister sammen med deres ægtefællert. Til venstre:Mændene - ud for dem til højre: De kvindelige kolonister - se nedenstående fotos - klik for stort format).
I 1984 rejste lokalsamfundet i Frederiks en skulptur - "Kartoffelpigen".
Slægtsoplysninger:
Man kan få kontrollerede oplysninger om de første 5 - 6 blivende generationer af kartoffeltyskerslægter (frem til starten af ca. 1900-tallet) hos foreningens sekretær Anna Dürr på mail sekretaer@kartoffeltysker.dk eller telefonisk (se under bestyrelsen). Hun kan også hjælpe, hvis man er i tvivl om, hvorvidt man er kartoffeltysker. Medlemmerne kan også få hjælp til udarbejdelse af ens slægtstavle til de første kartoffeltyskerindvandere. Mange hsr et kartoffeltyskernavn uden at være kartoffeltysker!
Efter den første bosættelse fortsatte tilstrømningen af sydtyske kolonister. De, der kom i 1762 og senere, kom dog ikke til Alheden, men blev bosat i hertugdømmet Schleswig, hvor Frederik den
5. var hertug. Efterkommerne af disse havde indtil 1. januar 2024 deres egen
forening Plaggenhacke. Rens lokalhistoriske forening og Rens museum er dog gode udgangspunkter, hvis man ønkser nærmere oplysninger om denne del af de tyske kolonisters historie i hertugdømmerne.
Opdateret 7. juni 2026